Regularne spożywanie posiłków – ważny element żywienia dzieci i młodzieży.

Ostrzeżenie

  • Unknown response
  • Unknown response
  • Unknown response

Dzieci i młodzież powinny jeść posiłki o stałych porach dnia. Zapewnia to lepszy metabolizm i optymalne wykorzystanie składników odżywczych. Regularne żywienie sprzyja prawidłowej sprawności umysłowej i fizycznej organizmu. Szczególnie ważne jest prawidłowo skomponowane pod względem odżywczym pierwsze śniadanie, które jest niezbędne do właściwego rozwoju organizmu.

Racjonalne żywienie ucznia powinno uwzględniać pięć posiłków w ciągu dnia. Organizm wymaga regularnego dostarczania energii, którą wydatkuje przez cały dzień. Przy zbyt długich przerwach między posiłkami może dochodzić do znacznego spadku poziomu glukozy we krwi, co wpływa na zmniejszenie zdolności koncentracji i wydolności fizycznej oraz zwiększenie rozdrażnienia. Posiłki powinny być spożywane co 3-4 godziny. Ważnym posiłkiem dla ucznia, oprócz pierwszego, jest także drugie śniadanie. Dobrą praktyką w szkole jest spożywanie wspólnych drugich śniadań razem z nauczycielem na wyznaczonej przerwie śniadaniowej.

Niekorzystne przekąski

Brak regularnych posiłków wywołuje także momenty głodu, które powodują chęć spożycia produktów niewskazanych w diecie dzieci, np. słodyczy lub tłustych przekąsek. Produkty te tłumią uczucie głodu, ale nie dostarczają organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych. Jedzenie niekorzystnych przekąsek, zwłaszcza słodyczy, może spowodować problemy ze spożywaniem pełnowartościowych posiłków.

Należy zaznaczyć, że po rozpoczęciu nauki w szkole zwykle dochodzi do pogorszenia sposobu odżywiania się z uwagi na to, że dzieci stają się bardziej samodzielne i coraz częściej same dokonują wyborów żywieniowych. Uczenie dzieci regularności spożywania posiłków poprzez chociażby odpowiednią organizację żywienia w szkole jest bardzo ważnym elementem edukacji prozdrowotnej. Będą temu sprzyjać np. odpowiednio długie przerwy śniadaniowe czy możliwość korzystania z obiadów szkolnych.

Praktyczne wskazówki dla rodziców:

  • Dziecko przed wyjściem z domu powinno zjeść pełnowartościowe śniadanie (np. owsiankę z owocami, kanapkę z dodatkiem warzyw, koktajl mleczny z owocami i płatkami zbożowymi).
  • Dziecko powinno zabrać ze sobą do szkoły drugie śniadanie (np. kanapkę z pieczywa pełnoziarnistego z plasterkiem pieczonego mięsa i warzywami sezonowymi lub bułkę graham z plasterkiem sera żółtego, liściem sałaty i pomidorem oraz owocem sezonowym).
  • Uczeń powinien mieć dostęp do wody pitnej przez cały dzień – także w szkole.
  • Uczeń powinien zjeść obiad w szkole lub w domu od razu po przyjściu ze szkoły.
  • Zamiast słodyczy warto podawać dziecku owoce, warzywa pokrojone i przygotowane do spożycia, produkty mleczne, orzechy.
  • Dobry przykład rodziców jest nieocenionym elementem edukacji w zakresie regularnych posiłków.
Autor artykułu: mgr inż. Joanna Jaczewska-Schuetz, mgr inż. Anna Taraszewska, dr Anna Wojtasik
Tagi: