Aktywność fizyczna – radość i zdrowie każdego dziecka

Czy nie przeszło Ci nigdy przez myśl pytanie dlaczego nikt nie musi zachęcać dzikich zwierząt do ruchu? Czy tylko człowiek jest takim leniwcem, że należy go wspierać, zachęcać, a nawet nagradzać za bycie aktywnym? Niestety, na to wygląda. Wraz z postępem technologicznym i rosnącą liczbą zachowań siedzących, pierwotne instynkty, takie jak naturalna potrzeba ruchu zostały uśpione. Na szczęście jest kilka sposobów na to, by powrócić do korzeni i wyrobić w sobie dobre nawyki.

Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia aktywnością fizyczną jest każdy ruch wykonywany przez mięśnie, który powoduje, że organizm zaczyna spalać zasoby energii. Aktywnością fizyczną będzie więc nie tylko uprawianie sportu, ale także wykonywanie prac domowych, aktywne przemieszczanie się czy zabawa! Brzmi nieźle, prawda?

Odpowiedni poziom aktywności fizycznej warunkuje zdrowy wzrost i kształtowanie się układu mięśniowo-szkieletowego, sercowo-naczyniowego, nerwowego  oraz sprzyja utrzymaniu właściwej masy ciała. Udowodniono także, że aktywny tryb życia korzystnie wpływa na radzenie sobie z objawami stresu i niepokoju oraz wspomaga rozwój społeczny poprzez wzmacnianie samooceny, pewności siebie i stwarzanie okazji do nawiązywania relacji z innymi ludźmi. Co więcej, dzięki wytwarzającym się w czasie ruchu hormonom szczęścia poprawia się nastrój i samopoczucie!

Ile ruchu potrzebują dzieci?

Dzieci powinny być aktywne przez co najmniej 60 minut dziennie. Ten czas może być dzielony w ciągu dnia, jednak jednorazowo wybrana forma ruchu powinna trwać przynajmniej 10  minut. To naprawdę niewiele! Każde dziecko przynajmniej 3 razy w tygodniu powinno ćwiczyć intensywnie np. biegając, jeżdżąc na rowerze, pływając czy skacząc na skakance. Istotne, aby w tym czasie wiele różnych mięśni poruszało się na raz w podobnym tempie. 

Najważniejsze jednak jest to, aby wybrana forma aktywności sprawiała dziecku radość. Staraj się zachęcać do niej codziennie, tak, aby stała się stałym elementem dnia. Bądź aktywny razem z dzieckiem, organizuj aktywny czas z rodziną, sąsiadami czy kolegami. Wspólne zabawy ruchowe staną się ulubioną formą spędzania wolnego czasu.
Czas, start!

Karolina Bielak 

 


Tagi: