Jak zachęcać młodzież do aktywności fizycznej?

O tym, że regularne podejmowanie aktywności fizycznej to jeden z najważniejszych, obok zdrowego odżywiania, czynników warunkujących utrzymanie zdrowia, wiedzą chyba wszyscy. Jak zatem zachęcić młodzież do podejmowania aktywności fizycznej?<--break-> Podajemy kilka wskazówek!

Urządzając przyjęcia z różnych okazji, możesz przygotować je tak, by zawierały jakieś zabawy ruchowe czy konkursy, lub wręcz były organizowane „na sportowo”, np. przyjęcie urodzinowe w lesie, na sali gimnastycznej, w kręgielni, na lodowisku lub pływalni z grami i zabawami.  

Zachęcaj dzieci do uprawiania różnych dyscyplin sportu, próbuj z nimi nowych dyscyplin, których jeszcze nie znasz ani Ty, ani one. Rodzice robią wielką krzywdę swoim nastoletnim dzieciom, ograniczając ich aktywność fizyczną i zwalniając z wychowania fizycznego w szkole. Według badań, dla 80% dzieci i młodzieży w Polsce lekcje wychowania fizycznego to jedyna okazja do ćwiczeń w ciągu całego tygodnia. Aktywny tryb życia nie tylko przekłada się na zdrowie, lecz także daje młodzieży komfort i możliwość budowania relacji z rówieśnikami. Aktywny tryb życia daje też lepsze samopoczucie, podnosi samoocenę i zmniejsza podatność na stres. Nawet osoby chore, z dysfunkcjami nie powinny rezygnować z aktywności fizycznej. Należy pamiętać, że rodzaj ćwiczeń powinien być dostosowany do stanu zdrowia dziecka. Oto sposoby, które mogą pomóc w zachęcaniu młodzieży do aktywności fizycznej.  

Pomagaj i zachęcaj nastolatków do tego, by zostali członkami jakiejś drużyny lub uprawiali indywidualny sport, niekoniecznie nastawiony na rywalizację sportową, np. jazda na rowerze, pływanie, wędrówki piesze, górskie, jogging i pływanie.

Należy nastolatkowi uzmysłowić, że nie są ważne wyniki sportowe, a emocje towarzyszące uprawianiu sportu czy jakiejkolwiek innej formie aktywności. Pomocne mogą być tu książki lub strony internetowe.  

Pokazuj swoje pozytywne nastawienie dla aktywności fizycznej, którą podejmuje, czy którą pasjonuje się Twój nastolatek. Doceniaj go i zachęcaj do poszukiwania nowych form aktywności, które chciałby spróbować. Jeśli gra w jakiejś drużynie – przychodź na mecze, jeśli uprawia sport indywidualny – przychodź na zawody, nawet jeśli nie osiąga wielkich sukcesów Ważne jest, żeby widział, że dla Ciebie również jest to ważne i doceniasz jego wysiłek.  

Pomagaj nastolatkom być aktywnym fizycznie, zachęcając do udziału w imprezach sportowo rekreacyjnych, zapewniając transport tam i z powrotem, znalezienie drogi, żeby tam się dostać itp.  

Zamiast kupować kolejną grę komputerową, kupuj sprzęt sportowy, lub zbieraj na wyjazd w wakacje lub ferie na obóz sportowy.  

Zachęcaj do rozmowy na temat tego, jak się czuje Twój nastolatek i ile radości daje mu czas, kiedy ćwiczy.

Źródło: “Broszura dla rodziców - zasady zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym”, Instytut Żywności i Żywienia

Tagi: